Het laatste nieuws van Integraal Gezondheids Centrum

Bewegen en afvallen in onze leefstijlgroep

Voor iedereen die wil werken aan beweging en gewicht beginnen we in januari 2020 met een leefstijlgroep. Een fysiotherapeut begeleidt je bij licht sporten en een leefstijlcoach kijkt naar voeding, bewegen en gedrag. In de leefstijlgroep kom je meer te weten over:
• de invloed van voeding op je dagelijks leven;
• het verwerken van stress en prikkels;
• de manier waarop gedachtenpatronen jouw keuzes beïnvloeden.
 
Met voedings- en bewegingstesten en vragenlijsten brengen we jouw problematiek in kaart. Thuis ga je aan de slag met bewegen, verantwoorde voeding en voorgestelde artikelen.
De leefstijlgroep komt acht keer bij elkaar van 10.00 tot 11.15 uur, met telkens een half uur bij de fysiotherapeut en een half uur bij de leefstijlcoach. De eerste drie sessies zijn wekelijks, daarna om de week. Je kunt je opgeven voor de dinsdaggroep of de vrijdaggroep. Elke groep heeft maximaal 4 deelnemers. Deelname aan een leefstijlgroep kost € 200,-.
Je kunt ook een individueel programma op maat volgen, met vergoeding uit de module alternatieve geneeswijzen. Neem even contact op voor de mogelijkheden.
Wil jij ook stappen zetten? Geef je dan op: info@integraalgezond.nl, 030 22 54 666.

Gratis advies over je zorgverzekering

Alle zorgverzekeraars hebben hun nieuwe tarieven bekend gemaakt. Dit is dan ook hét moment om te kijken of jouw zorgverzekering nog bij je past. Of dat je misschien wel moet overstappen.

Wat betreft het eigen risico en aanvullende verzekering kun je, afhankelijk van je persoonlijke situatie, de volgende keuzes maken.
• Laag eigen risico, geen aanvullende verzekering: aan te raden als je regelmatig zorg afneemt maar geen behoefte hebt aan diverse therapieën die de gezondheid bevorderen.
• Laag eigen risico, hoge aanvullende verzekering: aan te raden als je regelmatig zorg afneemt en wel behoefte aan diverse therapieën hebt.
• Hoog eigen risico, hoge aanvullende verzekering: aan te raden als je geen zorg afneemt maar bij ziekte of ongeval wel goed verzekerd wilt zijn.

 

Veel mensen laten uiteindelijk toch alles bij het oude, omdat wijzigen lastig of ingewikkeld is. Maar een ‘verzekering op maat’ is belangrijk. Met een juiste dekking kun je nare financiële verrassingen voorkomen. Daarom organiseren wij op vrijdag 29 november een zorgverzekeringsbijeenkomst. Van 16.00 en 18.00 uur zitten we klaar om je te helpen met je vragen over de basisverzekering en aanvullende modules. Vanzelfsprekend denken we daarbij ook aan onze integratieve aanpak.
Je kunt voor een gratis advies op maat bij het IGC langskomen, maar ook opbellen of een Skype-gesprek voeren. In tien minuten weet je wat je weten moet om ook volgend jaar goed verzekerd te zijn.
Wil je de best passende verzekering voor 2020? Meld je dan aan om een tijd of een plekje te reserveren. Mail naar info@integraalgezond.nl of bel de receptie: 030 22 54 666.

Slaap je slecht door de wintertijd? Zet je biologische klok gelijk

Voor sommige mensen is de overgang naar de wintertijd veel ingrijpender dan ‘een uurtje langer slapen’. Het kan weken duren voor ze weer in het juiste bioritme zitten. Ben jij zo iemand? Dan hebben we een mooie manier voor je om er zelf iets aan te doen: drukpuntmassage. Daarmee zet je je biologische klok gelijk en ben je binnen geen tijd gewend aan de wintertijd. Drukpuntmassage werkt trouwens ook goed tegen een jet lag en bij slaapproblemen door wisseldiensten.
Klik voor gratis instructie drukpuntmassage
Je kunt ook een afspraak voor een consult maken waarin we de behandeling stap voor stap samen doen.

“Stoptober”

Stoppen met roken?
 Stoptober komt er aan wij doen mee!

Oktober is de maand waarin mensen over de hele wereld elkaar helpen om te stoppen met roken. Ook in Nederland doen steeds meer mensen mee aan Stoptober. Er is zelfs een speciale app voor ontwikkeld. 
Dit is het moment om de stap te zetten en te stoppen met roken. Wij helpen je daarbij met acupunctuur, beweeggroepen en coaching.

Waarom is stoppen zo moeilijk?
Niet-rokers zijn al snel geneigd om ‘gewoon doen’ te roepen. Maar als het zo gemakkelijk was, waren er al talloze mensen gestopt. Jij misschien ook wel. 
Je lichaam snakt elke dag naar nicotine. Daar komt nog bij dat sigaretten en sigaren veel andere stoffen bevatten die je ‘trek in tabak’ versterken. Die stoffen zitten ook in E-sigaretten en shisha pennen. Om van je verslaving af te komen kun je dus wel wat ondersteuning gebruiken.

Onze integratieve aanpak
Bij het stoppen met roken spelen er drie factoren. Onze brede, integratieve aanpak is daarop afgestemd.

  1. Omgaan met de fysieke verschijnselen
    Onze traditioneel acupuncturist Ming Kie Tjian Tjiam kan je helpen met acupunctuur via het oor en ander plekken op het lichaam.
  2. Schone longen krijgen
    Als je stopt met roken, moeten je longen weer schoon worden. Dat kun je bereiken met lopen in de buitenlucht. Bovendien heb je dan een uitstekende afleiding voor de gedachte en de behoefte aan roken. We hebben verschillende loopgroepen waar je aan mee kunt doen.
  3. Emotionele pieken en dalen
    Voor veel mensen is roken ook een soort van ‘rustbrenger’. Is er stress, dan zorgt een sigaret direct voor ontspanning. Als je stopt met roken, kun je daardoor last krijgen van sterke emotionele pieken en dalen. Wij bieden je coaching, individueel en in een groep, om te leren hoe je die emoties kunt aanvoelen en beheersen.

Stop-met-roken programma

  • Twee acupunctuurbehandelingen.
  • Vier keer een coachwandeling buiten in groepen van maximaal 6 personen, met een van onze psychologen. Dit kan op de maandagavond van 18.00 tot 19.00 of de dinsdagochtend van 10.00 tot 11.00 uur. De eerste wandelingen zijn op 7 en 8 oktober.
  • Een afsluitend groepsgesprek na de laatste wandeling.

Dit stop-met-roken programma wordt geleid door Letty Marree en kost € 299,-. Heb je een aanvullende verzekering Alternatieve geneeswijzen, dan krijg je de acupunctuurbehandelingen (58,50 per consult) vergoed. Als je wilt, kun je aansluitend een traject van individuele of groepscoaching volgen.

Zet de eerste stap naar stoppen met roken en meld je aan: bel de receptie, 030 2254 666. Daar kun je ook terecht met eventuele vragen.
Alvast een tip om te beginnen: een stuk fruit is een prima alternatief voor je ‘rookmoment’.

 

zomertijd

Af van diabetes 2 met een andere leefstijl

Uit onderzoek is onlangs gebleken dat veel mensen met diabetes 2 zonder medicijnen kunnen als ze hun leefstijl veranderen. Een ander voedingspatroon in combinatie met meer bewegen, meer slaap en meer ontspanning kan er voor zorgen dat zo’n 40 % van de patiënten van de ziekteverschijnselen afkomt.
Wat de voeding betreft gaat het onder meer om minder suikers en andere koolhydraten. Een leefstijlcoach kan een patiënt daarbij begeleiden, met voedingsvoorlichting en een individueel voedingsadvies. Het inzetten van zo’n coach wordt vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering. De leefstijlcoach van het IGC helpt je graag verder.

zomertijd

Slaap je slecht door de zomertijd? Zet je biologische klok gelijk

Voor sommige mensen is de overgang naar de zomertijd veel ingrijpender dan ‘een uurtje korter slapen’. Het kan weken duren voor ze weer in het juiste bioritme zitten. Ben jij zo iemand? Dan hebben we een mooie manier voor je om er zelf iets aan te doen: drukpuntmassage. Daarmee zet je je biologische klok gelijk en ben je binnen geen tijd gewend aan de zomertijd. Drukpuntmassage werkt trouwens ook goed tegen een jet lag en bij slaapproblemen door wisseldiensten.
Klik voor gratis instructie drukpuntmassage
Je kunt ook een afspraak voor een consult maken waarin we de behandeling stap voor stap samen doen.

Kleine klachten? Voorkom dat ze erger worden of moeilijk herstellen.

pijntje

Wij merken in de praktijk dat veel mensen kleine klachten voor lief nemen. Ze worden afgedaan met opmerkingen als “het hoort bij de leeftijd”, “de dokter zegt dat niets helpt”, “ik weet niet wat me kan helpen” en “het zijn maar een paar kleine klachtjes”. Maar waarom zou je ermee blijven rondlopen als er misschien ook iets aan gedaan kan worden?
Wij zijn bekend met veel behandelmethoden. Hebben we een geschikte therapie niet zelf in huis, dan kunnen we je zeker naar een ander adres verwijzen.

Niemand is zijn eigen heelmeester. Laat ons daarom een professionele screening van 25 minuten doen om te kijken wat er vanuit onze optiek mogelijk is. De screening wordt verzorgd door de fysiotherapeuten van het IGC en valt onder de aanvullende verzekering. Betaal je dit consult zelf, dan brengen wij daarvoor € 30,- in rekening. Neem voor meer informatie contact op.

 

Echt stoppen met roken in Stoptober? Kies voor acupunctuur!

stop met roken

Oktober is al enkele jaren de maand waarin mensen samen proberen om 28 dagen niet te roken. De kans dat ze dan ook volhouden om helemaal met roken te stoppen, wordt zo tot vijf keer groter. Stoptober begon in 2012 in Engeland en heeft sindsdien wereldwijd navolging gekregen. Ook in Nederland kun je georganiseerd meedoen, kijk op www.stoptober.nl. Daar kun je ook een handige app downloaden.

Als je meer ondersteuning wilt om te slagen, denk dan eens aan acupunctuur. Het is een zeer effectieve methode om je nicotineverslaving aan te pakken, af te bouwen en stop te zetten. Met acupunctuur verbetert je conditie snel. Het ochtendhoesten wordt rustiger en je hebt minder honger en trek in snoep. Neem voor meer informatie contact op.

Meer bewegen, zeker in september!


Bewegen is goed voor je. Het houdt je gezond en is ook een prima manier om herstel te bevorderen. Heb je daar problemen mee, dan helpen we je graag. Bijvoorbeeld met onze beweeggroepen.
In september is bewegen ook heel goed voor anderen: de actie STEPTEMBER daagt je uit om deze maand elke dag 10.000 stappen te zetten en daarmee geld in te zamelen voor kinderen met cerebrale parese. Je kunt je laten sponsoren door familie, vrienden en kennissen. Doe mee, loop mee! Alle informatie vind je op www.steptember.nl.

Water is geen zweet: hitte vraagt om meerwater

Met de aanhoudende hitte is het goed om veel water te drinken – maar dat is niet genoeg. Als we zweten raken we ook verschillende zouten kwijt. Ook die moeten we aanvullen. Daarnaast verbranden we in warm weer meer koolhydraten. Om fit te blijven moet je dus voldoende drinken én eten. 
Wat het drinken betreft: denk daarbij aan een dorstlesser met max. 7% suiker en verschillende zouten (elektrolyten), zoals calcium, chloride, magnesium, kalium en fosfor. Lees even wat er precies op de verpakking staat: bij de goedkopere merken in de supermarkt is alleen natrium als zout toegevoegd. Ga je je inspannen in de hitte, neem dan een high energy drank met meer suikers.

Heb je een vraag over hoe je je het beste kunt wapenen tegen de hitte? Neem contact op, we geven je graag advies.

Nieuw in het IGC: ontspanningsmassage

Sinds kort hebben we bij het IGC ook een gecertificeerde massagetherapeute: Jannie Rigter. massageJannie werkt al jaren als assistente in onze praktijk en heeft zich de afgelopen twee jaar om laten scholen tot massagetherapeute. De massages duren naar wens een half uur of een uur. Je hebt daarbij de keuze uit:

  1. ontspanningsmassage met warme oliën;
  2. massage met etherische oliën, voor (spier)pijnbestrijding, ontspanning en vochtafdrijving;
  3. algemene ontspanningsmassage.

Boek Jannie en geniet in een veilige omgeving van een heerlijke massage. Kijk hier voor meer informatie >

Jeugd burn-out rond de examentijd

Examens kunnen extra druk met zich meebrengen, net als het maken van keuzes daarna, of een lat die te hoog gelegd wordt. Wij hebben alle middelen in huis om je kind – scholier of student – weer fit, blij en ontspannen te krijgen. Het herstel omvat onder meer sport, eHealth, gesprekken, voedingsadvies en supplementen. Neem voor meer informatie contact op en kijk ook even op onze pagina over burn-out >

Voorjaar en allergieën

Nu alle bomen weer in volle bloei komen te staan, hebben veel mensen last van allergieën. Acupunctuur is een bijzonder goede methode om je verstopte neus en jeukende ogen rust te geven en je door de zwaarste periode heen te helpen. Bel en maak een afspraak voor verlichting.

Wat wel en wat niet tegen de griepgriep

Voor een gezond leven is voeding zeer belangrijk. Binnen onze integrale visie kun je voeding ook als medicijn beschouwen. Alles wat je in je mond stopt, doet iets met je. Het voedt, het geeft een kick, het verwarmt je en het koelt je af. Maar het kan je ook vervuilen en soms zelfs vergiftigen.

De kunst is om een overwegend gezond eetpatroon te hebben. Ben je niet fit, dan kun je aanvullende supplementen gebruiken. Hieronder geven we enkele tips om de griep aan te pakken.

Vitamine C

Wij raden aan om tweemaal daags 500 mg vitamine C te nemen. Omdat je een deel uitplast, is een over de dag verspreide inname beter.

Hoge doses vitamine C worden afgeraden bij:
• chemotherapie, bestraling
• ijzerstapeling (thalassemie, hemochromatose)
• sterk verminderde nierfunctie
• zwangerschap, lactatie

Vitamine D

Geadviseerd wordt een dagelijkse inname van 1000 eenheden vitamine D.
Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Je vindt de vitamine daarnaast in voedingsmiddelen als vette vis, vlees, eieren, (biologische) melk en met vitamine D verrijkte margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Een hoge dosis vitamine D (3000 eenheden) is gecontra-indiceerd bij een hoge bloedspiegel van calcium of fosfor, hyperparathyroïdie en nierstenen.
Wees voorzichtig met hoge doses vitamine D bij sarcoïdose; hierbij kan de omzetting van vitamine D in calcitriol toenemen, met als gevolg een grotere kans op hypercalcemie.

Echinaforce

Echinaforce stimuleert de activiteit van het immuunsysteem en is zeer goed werkzaam bij griep. Bij hoge dosering maximaal twee weken gebruiken.

Chinese kruiden

Ice free; anti viraal middel; maximaal gebruik 10 dagen griepklachten
Nose free; antiviraal middel bovenste luchtwegen; maximaal gebruik 10 dagen

 

Heeft u een vraag over de aanpak van griep of over supplementen in het algemeen? Neem even contact op.

(Zie ook www.orthokennis.nl)

 

ZorgkaartNederlandZorgkaart Nederland

Om mensen de gelegenheid te bieden hun ervaringen met de gezondheidszorg te delen, heeft Patiëntenfederatie Nederland de website ZorgkaartNederland.nl gemaakt. Hier vind je informatie over alle wettelijk erkende zorgverleners en instellingen als ziekenhuizen en zorgcentra in Nederland, met daarbij de waardering die patiënten hebben gegeven.

We nodigen je graag uit om het Integraal Gezondheids Centrum een waardering te geven. Je helpt anderen bij het vinden van de zorgaanbieder die het beste bij ze past. En lezen wij waar je tevreden over bent en wat er nog beter kan.
Doe je mee? Kijk dan op www.ZorgkaartNederland.nl.

Nieuwe route naar het IGC

De werkzaamheden zijn afgerond, je moet nu een iets andere route volgen om ons te bereiken.