De laatste Facebook posts van Integraal Gezondheids Centrum

Wil je zelf meer tips van het IGC ontvangen? Volg onze Facebookpagina > en meld je aan!

Water is geen zweet: hitte vraagt om meer.

““water”
Met de aanhoudende hitte is het goed om veel water te drinken – maar dat is niet genoeg. Als we zweten raken we ook verschillende zouten kwijt. Ook die moeten we aanvullen. Daarnaast verbranden we in warm weer meer koolhydraten. Om fit te blijven moet je dus voldoende drinken én eten.

Wat het drinken betreft: denk daarbij aan een dorstlesser met max. 7% suiker en verschillende zouten (elektrolyten), zoals calcium, chloride, magnesium, kalium en fosfor. Lees even wat er precies op de verpakking staat: bij de goedkopere merken in de supermarkt is alleen natrium als zout toegevoegd. Ga je je inspannen in de hitte, neem dan een high energy drank met meer suikers.

Meer weten over hoe je je het beste kunt wapenen tegen de hitte: reactieformulier >

 

Wat doe jij tegen stijve spieren?
Zeven handige tips van het IGC.

““water”
Als je meedoet aan een evenement als de Vierdaagse van Nijmegen, kan het niet anders of je gaat het voelen aan je spieren. Er zijn trouwens nog meer oorzaken waardoor je stijve of pijnlijke spieren kunt krijgen. Denk maar aan overbelasting door je werk, te lang in een ongemakkelijke houding zitten of stress.
 
Wat kun je daar tegen doen? We hebben zeven handige tips voor je.

  1. Neem je rust. Probeer de spieren in ieder geval zo weinig mogelijk te belasten.
  2. Met langzame, herhaalde bewegingen zoals joggen of fietsen verhoog je de doorbloeding in je spieren.
  3. Rekoefeningen kunnen de pijn tijdelijk verlichten.
  4. Een warm bad of juist koelen met ijs kan ook helpen. Probeer eens wat bij jou het beste werkt.
  5. Veel water drinken vermindert de pijn en de stramheid. Melkzuur – een van de oorzaken van de spierpijn – lost op in water. Afvalstoffen worden zo sneller afgevoerd.
  6. Magnesium helpt je om sneller van spierkramp en spierpijn te herstellen. Het zorgt er voor dat je spieren ontspannen. Als je intensief sport, is het daarom belangrijk dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Je zweet het immers ook uit. Voedingsmiddelen met veel magnesium zijn onder meer peulvruchten, bladgroenten en zaden en noten.
  7. Een deskundige massage zorgt eveneens voor versnelde afvoer van afvalstoffen. Je kunt er goed voor terecht bij het IGC. Als de spierpijn zo ernstig is dat massage niet voldoende helpt, dan kunnen we je ook fysiotherapie bieden.

Meer informatie over hulp bij ernstige spierpijn: reactieformulier >

Patatje? Niet gezond, wel lekker!

“gezond
Zaterdag 13 juli is een bijzonder dag voor alle patatliefhebbers: het is dan de Internationale dag van de Friet. Een beter excuus is er niet om je eens lekker te goed te doen aan een bakje vol krokant gefrituurde aardappel, met zout erop en flink wat mayonaise ernaast. En dat kan ook helemaal geen kwaad – als het maar niet te vaak gebeurt.
Te veel vet is wel slecht voor je, dat kan zorgen voor een te hoog cholesterolgehalte. Zorg er daarom voor dat je vooral gevarieerd eet, met veel groenten erbij. Dan kan een patatje eens in de twee weken er prima tussendoor. Eet smakelijk!
Wil je meer weten over gezond(er) eten? De lifestylecoach van het IGC helpt je graag verder >

 

Wil je zelf meer tips van het IGC ontvangen? Volg onze Facebookpagina >


Facebook Posts

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

This message is only visible to admins:
Unable to display Facebook posts

Error: Error validating access token: Session has expired on Monday, 20-May-19 10:14:45 PDT. The current time is Saturday, 24-Aug-19 01:33:33 PDT.
Type: OAuthException
Code: 190
Subcode: 463
Click here to Troubleshoot.